Czy zdarza Ci się czasem wykonywać wielokrotnie te same czynności? Czy masz w pracy zadania, które wykonujesz cyklicznie i za każdym razem gdy się do tego zabierasz, zastanawiasz się czy nie ma lepszego sposobu, żeby to wykonać? Jeżeli interesujesz się zarządzaniem czasem i zwiększaniem swojej efektywności, to z pewnością zadajesz sobie takie pytanie. Odpowiedź na to pytanie najczęściej brzmi – TAK. I tu dochodzimy do drugiego kluczowego pytania: JAK?
#social Nadrzędna zasada, którą stosuję od lat, brzmi:
Jeżeli masz coś zrobić więcej niż raz – stwórz do tego system.
Jest to oczywiście trochę przerysowane stwierdzenie, ale takie podejście sprawdza się w większości przypadków. Jak to działa w praktyce, opiszę na kilku przykładach.
- Powiedzmy, że – tak jak ja – prowadzisz swój biznes w internecie i co jakiś czas robisz backup danych z serwera. Wymaga to kilku powtarzających się czynności. Stwórz do tego system – w moim przypadku polegało na tym, że znalazłem w Internecie program, który wykonuje te czynności za mnie.
- A może potrzebujesz po raz kolejny zmienić rozszerzenia kilkudziesięciu plików? -ja w takiej sytuacji poświęciłem trochę więcej czasu i napisałem sobie prosty skrypt, który wykonuje pracę za mnie. Teraz ta czynności sprowadza się do wybrania plików i kliknięcia jednego przycisku.
- Gdy codziennie wysyłasz e-maile, to zamiast pod każdym z nich podpisywać się manualnie, dodaj sobie podpis (albo kilka podpisów w zależności od tego, do kogo wysyłasz wiadomość) w programie pocztowym.
- A może tworzysz dokumenty tego samego typu? Zwiększ swoją efektywność i zrób sobie szablon, w którym podmienisz lub uzupełnisz tylko kluczowe fragmenty. Ta sama zasada dotyczy e-maili czy nawet wiadomości sms.
Podziel się swoimi pomysłami na zwiększenie efektywności wykonywanych wielokrotnie zadań. Komentarze jak zwykle są do dyspozycji.