5 podstępnych złodziei czasu (ukrytych pożeraczy czasu)

Pisałem ostatnio o tym, że pożeracze czasu (złodzieje czasu) dzielą się na dwa typy: oczywisty i ukryty. O tych pierwszych mówi się dosyć często natomiast o istnieniu tych drugich możesz nawet nie wiedzieć.

Taki ukryty pożeracz czasu to czynność, która na pierwszy rzut oka wcale nie wygląda jak marnowanie czasu. Zdarza się, że jest postrzegana wręcz przeciwnie i błędzie określana mianem produktywnej. Niestety po zastanowieniu, coś co było z pozoru produktywne okazuje się być stratą czasu.

Poniżej wymieniłem te najczęściej spotykane przyczyny nieuświadomionego marnowania czasu.

Złodzieje czasu (pożeracze czasu) – typ ukryty

Kalendarz

Spójrz na swój kalendarz lub terminarz. Czy u Ciebie również podziałka jest co 30 min? Przez to właśnie wydarzenia znajdujące się w kalendarzu planujemy (bezmyślnie) na przedziały czasowe będące wielokrotnością 30 minut. A jak dodajesz nowe wydarzenie do kalendarza elektronicznego to jaki jest domyślny przedział czasowy? Z prawa Parkinsona wynika, że spotkanie zaplanowane na godzinę zajmie godzinę albo nawet więcej. A może na załatwienie tego samego wystarczyłoby 40 minut?

Dojazdy

W większych miastach jest to sprawa tak oczywista, że nie bierze się jej pod uwagę, a to zwyczajna strata czasu. 2 godziny dziennie na dojazdy do i z pracy to 3 tygodnie wyjęte z życia rocznie. Czasem wystarczy wyjechać pół godziny wcześniej, żeby czas dojazdu skrócił się o połowę. Jeżeli nie możesz go skrócić, to wykorzystaj go produktywnie np. słuchając inspirujących audiobooków albo podcastów.

Skąpstwo i oszczędzanie

Mówi się że co tanie to drogie. Ja do tego dodałbym jeszcze, że czasochłonne. Jeżeli kupisz coś taniego i po chwili Ci się zepsuje i będziesz musiał kupić znowu, to nie tylko straciłeś pieniądze ale i czas na kupowanie dwa razy. Podobnie jest ze sprzedawaniem. Jeżeli masz jakiś używany przedmiot, który chcesz sprzedać, to poświęcanie kilku godzin (na dopracowanie oferty, zrobienie zdjęć itp.) tylko po to, żeby dostać 5PLN więcej nie jest zbyt rozsądne.

Brak energii

Bardzo dużo czasu tracimy pracując na zwolnionych obrotach, bo zwyczajnie jesteśmy zmęczeni. W pewnym momencie nawet kawa przestaje pomagać. Zamiast zarządzać swoim czasem skup się na zarządzaniu energią. Pamiętaj o doładowaniu baterii – kładź się spać, gdy jesteś zmęczony i zadbaj o trochę ruchu każdego dnia. Czas poświęcony na sen i ruch zwróci Ci się w postaci efektywnej pracy. Będziesz miał energię na pełne zaangażowanie się w sprawy najważniejsze.

Kiepska komunikacja

Masz wrażenie że jesteś niesamowicie produktywny bo odpowiedziałeś na dziesiątki e-maili, wykonałeś kilkanaście rozmów telefonicznych, odbyłeś kilka spotkań… Po dłuższej analizie okazuje się, że byłeś po prostu zajęty. Okazuje się bowiem, że brak konkretów, zdefiniowanych oczekiwań i ciągłe doprecyzowywanie tego, co ktoś miał na myśli (przez e-mail, przez telefon, na spotkaniach) zajmuje większość twojego czasu pracy.

Brak umiejętności

Jak często zdarzyło Ci się zabrać za temat, na którym się nie znałeś albo wydawało Ci się, że się znasz? Zajmowanie się sprawami wymagającymi konkretnych umiejętności czy wiedzy, bez ich posiadania to zwyczajna strata czasu (i nierzadko pieniędzy). Wiedzą o tym wszyscy Ci, którzy cenią swój czas i korzystają z pomocy specjalistów w danej dziedzinie. Oczywiście nie zniechęcam Cię do próbowania, bo zawsze warto się czegoś nauczyć, ale miej na uwadze, że każda nauka wymaga czasu.

A Ty co sądzisz o tej liście? Liczę na słowo komentarza z Twojej strony.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się na darmowy newsletter i poznaj m.in. 8 sposobów na więcej czasu w ciągu dnia.